مکتب انصار المهدی (عج) شهر زاویه

نویسندگان

متن زیر از همشهری عزیزمان محمد رضا یزدی قاری محترم قرآن به دستمان رسیده است که انتشار می دهیم:

. . . . : : * حتماً بخوانید * : : . . . .

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه دوستان عزیز و همشهری های خوب خودم،وعرض خسته نباشید به برادر عزیزم آقای سرخیل و با تشکر ویژه از زحماتی که برای درست کردن این وبلاگ کشیدند ، به بنده اجازه دادند که درمورد فعالیتهای قرآنی زاویه برایتان بنویسم و اینکه وضعیت فعالیتهای قرآنی به چه صورت است؟

. . . . : : * ادامه متن را در دامه مطلب حتماً بخوانید * : : . . . .

اول از اینکه بد نیست یک بیوگرافی از خودم که اصلاً چه شد که من به سمت قرائت قرآن رفتم و اینها. بنده از همان کودکی در جلسات قرآن شرکت می کردم.من کلاس دوم ابتدایی که بودم ، در رحمت آباد، مادرم کمک میکرد تا کل جزء 30 را حفظ کنم و موفق هم شدم در همان سنین کودکی بعد از طرف مدرسه به کانون قرآن مسجد امام سجاد ع دعوت شدم و آنجا زیر نظر معلمین قرآن ،روخوانی و روانخوانی را کاملاً مسلط شدم تا اینکه سال سوم راهنمایی در مدرسه اقبال لاهوری از طرف دبیر پرورشی وقت یعنی آقای عظیمی فرد که هرجا هست ، موفق و مؤید باشد ومن نمی دانم با چه زبانی و چگونه باید لطفش راجبران کنم- ما را به یک استاد مسلط علم قرائت قرآن در دارالقرآن زاویه معرفی کردند.

استاد فوداجی که نفر سوم کشور بود و سالها بود که به تدریس روی آورده بود و دیگر در هیچ مسابقه ای شرکت نمی کرد و فقط تدریس. زیر نظر استاد بزرگوارم که همه زندگی قرآنیم را مدیون ایشان هستم ، به سرعت بحث تجوید و صوت و لحن را فرا گرفتم و از همان سال یعنی "مرداد ماه 82" فعالیت حرفه ای بنده شروع شد تا این لحظه که در خدمت شما هستم. البته دوستان زیادی بودند.نزدیک 20 نفر ثبت نام کرده بودند که از این 20 نفر فقط بنده ماندم و دوست نازنینم "آقای علی سرخیل". خوب آن سالها مسابقات خیلی خوبی برگزار می شد و خوب هم جایزه می دادند و هم از لحاظ ، مسابقات عالی بود ولی الآن نه ، نمسابقات ضعیف شده است. چه اوقاف و چه بسیج و چه مسابقات دیگر.

متأسفانه در شهر ما هم خیلی دارد کم لطفی می شود. جامعه ی قرآنی شهرستان ما ، پتانسیل بسیار زیادی دارد. استعداد هایی بنده می بینم که متأسفانه به فکر نیستند و دل به کار نمی دهند و ضرر خواهند کرد. مسئولین ما هم کم توجهی می کنند. بنده تعجب می کنم چرا باید وضعیت به این صورت باشد؟ تبلیغات اصلاً نیست. فعالیتها کلاً محدود شده است به روخوانی و روانخوانی . این که نمی شود؟ شما الان هر مسابقه ای بخواهید شرکت کنید، هم باید لحن بلد باشید و مهمتر از همه تجوید که شامل احکام ، صفات و مخارج حروف می باشد.الان در بحث یادگیری قرآن ، تجوید و صوت و لحن مهم است.

از طرفی دیگر ، ب ه صورت کلی که بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم ، قرآن فقط شده است برای دکور ، پرکردن فضای تاقچه، وسط سفره هفت سین ، یا سفره عقد، برای ختم و سرخاک و اینها... این گونه است که ارزش و اعتبار کلام خدا کاسته می شود...

اعلام کرده ام که شما اطلاع رسانی کنید ، بنده دربست در اختیارتان هستم برای تدریس ولی متأسفانه مدام پشت گوش انداخته اند. در همین مسابقات امسال اوقاف از شهر پرندک در مقطع زیر 16 سال ، نزدیک به 20 نفر حافظ قرآن شرکت داشتند یا مامونیه و آسیابک. در حالیکه از شهر ما 1 نفر هم حافظ نبود. در بحث قرائت تحقیق ، کلاً 2 نفر از زاویه بود . یکی بنده و دیگری آقای سرخیل. چرا باید اینگونه باشد؟ در حالیکه آقای مهدی قره شیخ لو رئیس کل دارالقرآنهای کشور باشد و یک قاری تمام عیار و حائز رتبه ی بین المللی و اهل این شهر ولی فرهنگ قرآنی ما فقیر باشد. همه کانون ها و مراکز قرآنی بسنده کرده اند به همین رو خوانی و روانخوانی. مدام تکرار مکررات و با این وضعیت ما به هیچ جایی نخواهیم رسید. جلسه قرآن ها (دوره های قرآن) هم به همین صورت دائماً یک صفحه ای خوانده می شود و یا علی یک چای هم بخوریم و برویم به خانه امان.

متأسفانه هیچگونه فعالیت مؤثر قرآنی مشاهده نمی شود و من از عزیزانی که می توانند در این زمینه کمک کنند، عاجزانه می خواهم که دست به کار شوند، تبلیغات درست و حسابی راه بیندازند، همکاری کنند و از همه گروه های سنی دعوت کنند کسانی که استعدادش را دارند بیایند و پای جلسات بنشینند و واقعاً علم قرائت را یاد بگیرند و کا بتوانیم برای سالهای آینده از شهر خودمان در منطقه و استان ، حرفی برای گفتن واقعاً داشته باشیم. بنده همین جا قول می دهم اگر دوستان همکاری کنند، من در بست در اختیار قرآن آموزان هستم و برای تدریس آمادگی کامل خود را اعلام می کنم.

در پایان عرایضم باز هم تأکید می کنم از آنجایی که شناخت خوبی از مردمان مؤمن و مذهبی و شهیدپرور شهرمان دارم، این شهر پتانسیل این را دارد که چندین قاری و حافظ به راحتی تربیت کند و به جامعه قرآنی کشور تقدیم کند.

باز هم تشکر می کنم از برادر بزرگوارم آقای سرخیل که بنده را لایق دانست که در این ، وبلاگ مطلبی نوشته باشم و به دوستان ارائه بدهم.

 

با تشکر- محمد رضا یزدی

24 / 9 / 92

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۶
حسن سرخیل

نظرات  (۱)

۰۸ دی ۹۲ ، ۰۸:۱۴ علی سرخیل (هادی)
منم به نوبه خودم از حسن آقای سرخیل تشکر میکنم
مطمئنم پیگیری های حسن و تمام قرآن دوستان به ویژه آقای یزدی باعث میشود که گام های خوبی در بحث قرآن شهرمان روی دهد
موفق باشید دوستان
پاسخ:

     انشا الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">